A webáruház készítés lépései alatt mindenki kicsit mást érthet. Lehetnek ezek a lépések technikaiak, vagy akár stratégiaiak. Szerintem ez az utóbbi kiemelten fontos. Ha tudom, hogy mik a terveim, merre megyek, akkor a technikai lépéseket, eszközöket meg tudom találni.
A webáruház készítés lépései stratégiai szempontból
Fontos tanács előre is: ne húzd az időt, kezdj bele minék előbb a webáruház készítés lépései megvalósításába.
1. Találd ki, hogy mit szeretnél árulni, a webáruház készítés lépései közül ez a legfontosabb
Tapasztalni fogod, hogy az online világban az információ, a szöveges tartalom ad el. Bármi is lesz a webshop terméked, biztos, hogy sokat kell a témával foglalkoznod. Szóval érdemes olyat választani, ami érdekel, mert különben csak kínlódni fogsz.
Az ideális webshop termék, témájának egy külön fejezetet szánok az ‘Indíts Te is webshopot!’ online tanfolyamomon, annyira fontos ez a kérdés. Ha most tervezel webshopot indítani ez a tanfolyam kincset fog neked érni! 🙂
Annyit előre elárulok, hogy a tapasztalat alapján 100%-ban ideális webshop termék nem nagyon létezik. Valamelyik kielemzett tényezőben kompromisszumot kell majd kötnöd. Vagy ha Te tudsz ilyet, akkor már meg is van, hogy mit érdemes a leendő webshopodban árulnod.
Például az én termékem, a nagy méretű melltartó és fürdőruha sem ideális termék.
Nagyon leszűkítettem vele a piacot, egy adott méretnél már nem tudok nagyobbra nőni, mert elfogynak a potenciális vásárlók, akiknek eladhatnám a cuccomat. Gyakori a visszaküldés, mert egyszerűen nem jó a méret, vagy nem úgy áll, ahogy a megrendelő elképzelte. Már elég sok a konkurens, aki szintén árul nagyméretű fehérneműt és sokat szívok a beszerzéssel is.
Ellenben a többi szempont szerint meg nagyon is praktikus webshop termék.
2. Regisztrálj be egy webshopot
Akármit is fogsz árulni, szinte biztos, hogy a legtöbb vevőd a keresőből fog jönni. Az pedig időbe telik, amíg a Google feltérképezi a webáruházadat. Tehát minél előbb elindítod, akár csak teszt üzemmódba, annál hamarabb fog neked pénzt termelni. Minél előbb elkezded megtanulni a webshop rendszert használni, annál hamarabb tudsz pénzt termelni.
Én a helyedben regisztrálnék egy 1000 termékes webshopot az UNAS-nál, “Prémium” csomagban. Ez jelenleg a legkisebb, értelmes funkciókkal elérhető csomag.
Kezdj el ismerkedni a rendszerrel, megcsinálni a szükséges beállításokat. Kialakítani a kereső barát szerkezetet, megírnia szükséges leírásokat. Ezt akkor is megteheted, ha még nincs vállalkozásod és semmiféle webshopos engedélyed. Csak mindenképp állítsd be majd, hogy a webáruház teszt üzemben működik, nem teljesít megrendeléseket. Ez egy profi és kellően bonyolult rendszer, időbe fog telni, amíg megtanulod használni.
Ha más webshop rendszert használnál, akkor ott is célszerű a legkisebb, de funkció gazdag csomaggal indulni. Az ingyenes webáruház megoldásokat felejtsd el. Itt írtam külön egy cikket, hogy mi velük a baj.
3. Indíts egy blogot a témában
Meg kell találnod az embereket, akik majd vásárolni fognak tőled. Őket érdekes, hasznos tartalmakkal tudod megtalálni. Ha nincs érdekes tartalmad, a Google nem küld majd hozzád látogatókat. A blog célja, hogy érdekes az érdekes tartalommal odacsábítsa az oldaladra.
Például itt én a fürdőruhás blogomon írtam egy cikket arról, hogy hogyan kell a fürdőruhánkat gondozni, hogy sokáig megmaradjanak jó állapotban. A cikkben van egy csomó link, ami átmutat a webshopomra. De egyúttal be lehet tenni a blogba feliratkozó űrlapokat, hogy elkérd a látogató email címét és tudj nekik később hírleveleket küldeni.
Az nem számít, hogy még nincs hova átlinkelni, vagy űrlapod sincs, azokat később is be lehet illeszteni, de nincs mese, a hasznos érdekes kommunikációt minél előbb meg kell kezdeni. Hónapok, mire a Google rendesen bejár egy honlapot és megbízhatónak ítél, így felesleges késlekedni.
Ha eddig még sose blogoltál, vagy nem építettél honlapot, akkor szintén itt egy új dolog, amit meg kell tanulnod.
Itt olvashatsz bővebben a blog készítésről!
3. Regisztrálj be egy hírlevél küldő rendszerbe
A hírlevél egy nagyon fontos marketing eszköz egy webáruház életében. Ha tudod valakinek az email címét, akkor bármikor küldhetsz neki egy levelet, visszacsalogathatod a weboldaladra, ráveheted a vásárlásra. Ha nem tudod az emberke elérhetőségét, akkor csak reménykedhetsz benne, hogy magától visszatéved hozzád. Direktbe nem tudsz vele kommunikálni. Ezeknek az email címeknek a begyűjtéséhez és a hírleveleknek a kiküldéséhez kell a hírlevél küldő rendszer.
Ez egy újabb online felület, szoftver, amit meg kell tanulnod használni. Ez megint időt fog igénybe venni. A legtöbb hírlevél küldő rendszer ajánl ingyenes fiókot, szóval tudni fogsz vele játszani anélkül, hogy fizetned kellene érte az elején.
4. Keresd meg azokat a forrásokat ahonnan be fogod szerezni a forgalmazandó termékeket és szervezd meg a szállítást
Látni fogod, hogy a kicsi, kezdő vállalkozókat ritkán fogadják tárt karokkal. Legyen szó nagykerről, gyártóról vagy akár futárcégről. Szükséged lesz kitartásra, kreativitásra és időre, míg kiépíted a szállítói kapcsolataidat is. Ha már van fizikai boltod és mellette szeretnél weben is árusítani, akkor neked már csak a fuvar megszervezésével kell foglalkoznod itt.
Szükséged lesz fotókra, termékleírásokra. Ezt is sok idő elkészíteni, jobb minél előbb elkezdeni.
5. Indulhat a webáruház
Ha nincs még céged, vállalkozásod, indíts egyet. Keress egy könyvelőt, nyiss bankszámlát. Intézd el a szükséges jogi lépéseket, bejelentéseket, kérelmeket: ászf megírása, bejelentkezés az önkormányzatnál, adatvédelmi szabályzat. Ezek szükséges technikai formaságok, nem ezeken fog múlni a webáruházad sikere.
A webáruház készítés lépései közül az 1 lépéssel kezdj, a 2-4. lépést pedig egymással párhuzamosan is végezheted. Ha ezekkel megvagy, jöhet az 5. lépés esetleg már menet közben intézheted ezeket is, ha biztos vagy a dolgodban.